La soleil - Reisverslag uit Méry-sur-Seine, Frankrijk van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu La soleil - Reisverslag uit Méry-sur-Seine, Frankrijk van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu

La soleil

Door: Gerrit

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

03 Mei 2012 | Frankrijk, Méry-sur-Seine

Donderdag 3 mei 2012 / Anglure _ Mery-sur-Seine

Vandaag is het eindelijk de dag van de zon. Een heerlijke temperatuur om te lopen. Een extreem korte etappe: 12 km. De afstand die had gekund, was naar Boyes: 32 km. Dit is te ver voor één dag. Een plaats verder lopen dan Mery had geen zin, want daar konden we niet overnachten. Vandaar. Het was om het in wielertermen te zeggen: een wandel-etappe.
Onderweg worden we wel váker aangehouden. Mensen zijn geïnteresseerd om iets te horen een pelgrim.
Gisteren bv. kwam ons een Belgische auto tegemoet rijden. Door het geopende raam schreeuwde hij: "Bon camino!" ; ze kwamen extra terugrijden en bleken in 1990 de tocht gemaakt te hebben.
Vandaag een boer die belangstellend informeerde. Ondertussen hebben ook nog iets geleerd over de koolzaadoogst.
Toen we bijna op de plaats van bestemming waren, hield een fietsend Belgisch echtpaar ons staande. Zij bleken de tocht 22 jaar geleden heen en terug vanuit Antwerpen te hebben gemaakt. Ze stonden op de camping hier vlakbij en we werden uitgenodigd om een pintje te vatten.
Bij aankomst op de gîte werden we door de beheerder met de auto naar een soort gîte-groepsaccomodatie gebracht en zitten nu met de deuren en ramen open: 20 graden. We gaan de goede kant op.
Bij de Intermarché hebben 2 appels, 2 bananen en water gehaald. Daarna zoals elke dag: je spullen wassen en lekker douchen.
Ook de schoenen worden elke dag goed onderhouden.
Voor het eten zijn we nog bij Guido en Annie Vervliet uit Ranst bij Antwerpen langs geweest en hebben een paar glaasjes wijn gedronken. Daarna in de hoofd-gîte heerlijk gegeten. Lamsvlees met macaroni en een heerlijke saus.
Collega's van de Bernhard:
er was een school uit Parijs met zes/zevenjarige kinderen die op een soort afsluitingskamp waren. Wie dat in Frankrijk betaalt weet ik niet, maar ze waren er. Wat schetst mijn verbazing: het stilte-teken was à la Dalton. Ik vroeg aan de leraren, die erbij waren of dit gerelateerd was aan Dalton. Nee. Jammer. Ze dachten dat het een of andere Franse revolutionair was. Maar het teken werkte perfect. Zo zie je maar.
Morgen gaan we richting Troyes.
Bonne nuit de la France.

• 03 Mei 2012 - 19:07

Hilde:

Wat is het toch iedere keer weer leuk om te lezen wat je meemaakt! Mis het bijna als je een dag niet kan posten! Hahaha!
    Veel succes verder! GENIET!!!

• 03 Mei 2012 - 20:09

Anouk:

Hi pa, ik ben het helemaal met Hilde eens.
    Ik probeer iedere x Robin ook op de hoogte te houden.

Waar ik nu toch wel benieuwd naar ben....
    Hoe ziet het stilte-teken à la dalton eruit;)

Succes morgen en genieten!

• 03 Mei 2012 - 20:17

Laurie:

Eindelijk het zonnetje, wat fijn:)
    Ik ga duimen voor jullie dat ie de komende dagen zijn best blijft doen!
    Geniet ervan en ik ben blij dat de foto's het weer doen, heel leuk om niet alleen je verhalen te lezen maar ook nog stiekem mee te mogen kijken!
    Liefs

• 03 Mei 2012 - 21:55

Joke Van Pedro:

Zoals Hilde ook schrijft het is elke keer weer verrassend wat we nu weer
    te lezen krijgen. Het ziet er in elk geval vandaag heel zonnig en mooi uit. Leuk
    die fietsers en het groen en de omgeving. Bij dit aanzien zal de moed je echt
    niet in de schoenen zekken.
    Ik denk dat je op deze reis al meer gewassen hebt dan dat je thuis doet.
    Als je terug bent kun je ook aan de bak (haha). Lekker dat je toch regelmatig
    je wijntje krijgt. Jullie krijgen wel steeds meer aanspraak onderweg. Ben je
    nog geen Nederlanders tegengekomen ? Maar ze zijn natuurlijk niet zo enthou-
    siast als jij. Ik denk halverwege Frankrijk daar zullen jullie ze wel tegenkomen.
    Dat zijn van die figuren die toch echt niet al in Nederland beginnen !!!
    Zo Gerrit. Ik wens je weer een fijne tocht vrijdag en geniet van alles wat je
    tegenkomt en meemaakt. Au revoir. 3 mei 23.55 uur . Gr. Joke en Pedro

• 04 Mei 2012 - 05:13

Bert Leijte:

Als je terug bent houden we een tennismarathon om de schade in te halen.

Veel succes vandaag

Gr Bert

• 04 Mei 2012 - 14:25

Joke Van Den Bos.:

Wat geweldig om iedere keer je verslagen te lezen,en alles wat je meemaakt en ziet ,en mensen die je ontmoet.Je bent toch echt een stoere vent!! Dit is wat je graag wilde doen .Heel veel succes en ik blijf je volgen met je prachtige verhalen.

Lieve groeten Joke van den Bos.

• 04 Mei 2012 - 15:11

Joke En Nard:

Ik heb meteen even opgezocht waar je nu precies zit. Onder (schuin) Parijs he? Bijna op de helft? Gelukkig wordt het weer beter dat loopt wat fijner toch? Het is inderdaad zo leuk om elke keer je verslag te lezen. En zeker ook de foto's, een heel leuke aanvulling op het verslag.
    Succes morgen en we duimen inderdaad voor vele zonnetraaltjes.
    Liefs van ons allen uit Overloon

• 05 Mei 2012 - 09:07

Gerard En Gerda:

Hallo Gerrit

Na er een weekje tussenuit te zijn geweest, zijn we nu weer helemaal up to date met jouw reisverslagen. Gelukkig krijg je nu wat beter weer.Maar je had toch ook niet verwacht dat je met een lekker zonnetje naar Santiago had kunnen lopen.Prachtig , wat je allemaal meemaakt. Persoonlijk vind ik iedere keer de foto's van de overnachtingen het mooiste.Dat is met recht een hele andere ,,wereld" als het Velpse Nederland.
    Ook ik was benieuwd naar het stilteteken à la dalton. Ik ben er achter gekomen dat de meester door alleen zijn hand omhoog te steken de aandacht van de leerlingen vraagt.De leerlingen doen dat ook om aandacht aan de meester te geven. En dan.... Is het stil. Wel knap als dat zo op jouw school werkte.
    Veel succes verder met de camino en tot de volgende keer. Groeten Gerard en Gerda.

• 05 Mei 2012 - 19:03

Hans Wesseldijk:

Hoi Gerrit,

vandaag eindelijk de tijd genomen om je belevenissen te volgen: geweldig!

Veel plezier en succes, ik blijf je volgen.

• 07 Mei 2012 - 06:55

Kees En Jeanne Been:

Wat heerlijk om het allemaal weer te lezen, het gaat nog steeds goed hé Gerrit TOP.
    Succes. Groet van ons.