De Franse Ardennen - Reisverslag uit Bourg-Fidèle, Frankrijk van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu De Franse Ardennen - Reisverslag uit Bourg-Fidèle, Frankrijk van Gerrit Modderkolk - WaarBenJij.nu

De Franse Ardennen

Door: Gerrit

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

22 April 2012 | Frankrijk, Bourg-Fidèle

Zaterdag 21 april 2012 / Oignies-en-Thiérache _ Bourg-Fidèle

Vanmorgen was het ontbijt om 8.15 uur. Dit is eigenlijk te laat. Want voor we het dorp in de goede richting uit waren, was het 9 uur. Een paar locals waren niet op de hoogte van een St.Jaquespad bij hun dorp!!!
Roger had waarschijnlijk de vorige dagen te weinig gedronken en had last van zijn rechter nier. Via de herbergière had hij wat medicatie gekregen, plus het advies om toch veel te drinken. Daar is hij direct mee begonnen.
De weg door de het bos was een ware overlevingstocht. (zie de foto's) Het begon droog. Daarna betrok de lucht en kregen we regen en hagel te verwerken. Dit was na bijna drie weken mijn eerste natte dag. De goden kunnen je natuurlijk niet altijd goed gezind zijn. De poncho werd tevoorschijn gehaald en liepen we verder.
Regen en hagel is niet zo erg, maar wel in de bergen. De paden veranderen in één grote modderpoel. Sommige paadjes zijn (letterlijk) beekjes geworden.
Het was echt zwaar!!! Maar niet geklaagd, we hebben het zelf gewild, nietwaar.
We zijn vandaag ook de grens gepasseerd. Maar geen paal, steen of douanier gezien.
We zitten nu in de kantine van camping 'de la Murée' in Bourg-Fidèle, een kilometer of 12 in Frankrijk, na een tocht van ongeveer 24 km. Lekker gedoucht. Daarna hebben we onze kleren, die onder de modder zaten in de wasmachine en droger gedaan. Dus morgen schoon op pad. Zo direct lekker eten.
Op het moment dat ik dit zit te tikken, komt er een Duitse pelgrim binnen, die zijn tentje op gaat zetten. Temperatuur: 3 graden en regen. Chapeau voor deze man!!! Na het eten als we de schone was ophalen, komen we met hem in gesprek en hij vertelt, dat hij de reis in etappes maakt. Deze keer tot volgende week zaterdag. Hij vraagt of hij met ons mee mag lopen. Natürlich, kein Problem. Hij vraagt of we hem om 7.30 uur willen wekken, want zijn handy is leeg.
Ik kan niet op internet: geen wifi. Dus dit bericht en de foto's zullen dus wat later (ik hoop morgen) verschijnen.

• 22 April 2012 - 15:13

Fam. Van Goinga:

Hoi Gerrit,

Na regen komt zonneschijn!
    We genieten van je verhalen!!
    Groetjes van ons 4

• 22 April 2012 - 15:37

Fam Kluitenberg:

Hier lezen we ook je verhalen Gerrit !
    We hebben echt diep respect voor je...
    Hopelijk de komende dagen wat beter weer. We duimen voor je ...

Groet uit Velp

Alfred, Jessica, Iris, Stefan en Koen

• 23 April 2012 - 01:13

Joke Nijmegen:

Hoi Gerrit Allebei je verhalen weer gelezen, maar op swzw pagina gereageerd. Hier stonden maar 2 verhaaltjes. Je hegbt er dit weekend wel van langs gekregen zeg, maar ja je hebt al 3 weken geboft. Was het niet leuker geweest dat jij en je Belg. vriend ook een tentje haden gehad ? Dat was toch gezellig geweest met z,n 4ren bij elkaar (haha) Je zult wel denken (loop jij naar de pomp) Nee hoor in een lekker warm en schoon bed is veel aangenamer. Je bent nu toch al een eind op weg , maar je bent er nog lang niet natuurlijk. Ik heb begrepen dat je in de komende tijd zo nu en dan bezoek krijgt onderweg dus jij komt echt de tijd wel door. Vanuit het natte Nijmegen een groet van ons en veel plezier met je internationale gezelschap. Viel spass en hou je !! Joke

• 23 April 2012 - 01:21

Joke Nijmegen:

Ik zie dat ik op deze pag, een beetje slordig ben geweest met mijn typen. Maar swzw moet zijn deze. In de volgende 2 zinnen hebt en hadden. doei..............

• 23 April 2012 - 16:34

Kees En Jeanne Been:

Wat een modderpoel, lijkt me echt moeilijk lopen soppen,soppen,soppen.
    Maar ja,je moet wel alles gehad hebben ,toch. succes.Petje af.
    Gr. Kees en jeanne